Místní poplatek za užívání veřejného prostranství

Znění

Základní | Rozšířené | Úplné

 

 

1. Identifikační číslo

-

 

 

2. Kód

-

 

 

3. Pojmenování životní situace

Místní poplatek za užívání veřejného prostranství

 

 

4. Základní informace k životní situaci

Poplatek za užívání veřejného prostranství se vybírá za zvláštní užívání veřejného prostranství, kterým se rozumí provádění výkopových prací, umístění dočasných staveb a zařízení sloužících pro poskytování prodeje a služeb, pro umístění stavebních nebo reklamních zařízení, zařízení cirkusů, lunaparků a jiných obdobných atrakcí, umístění skládek, vyhrazení trvalého parkovacího místa a užívání tohoto prostranství pro kulturní, sportovní a reklamní akce nebo potřeby tvorby filmových a televizních děl.

 

 

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Poplatek za užívání veřejného prostranství platí fyzické i právnické osoby, které užívají veřejné prostranství způsobem uvedeným v bodě 4.

 

 

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Poplatník je povinen ohlásit zvláštní užívání veřejného prostranství správci poplatku nejpozději 8 dní před zahájením užívání veřejného prostranství. Není-li to možné, je povinen podat nejpzději v den zahájení užívání veřejného prostranství. Pokud tento den připadne na sobotu, neděli nebo státem uznaný svátek, je poplatník povinen splnit ohlašovací povinnost nejblíže následující pracovní den.
Dojde-li ke změně údajů uvedených v ohlášení, je poplatník povinen tuto změnu oznámit do 15 dnů ode dne, kdy nastala.
Údaj rozhodný pro osvobození nebo úlevu, včetně doložení potřebných dokladů, je poplatník povinen ohlásit ve lhůtě do 15 dnů ode dne, kdy užívání veřejného prostranství započalo. Pokud tak neučiní, nárok na osvobození nebo úlevu zaniká.

 

 

7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Poplatek je splatný v den ukončení užívání veřejného prostranství.

Poplatek stanovený paušální částkou je splatný do 30 dnů od počátku každého poplatkového období.
Připadne-li konec lhůty splatnosti na sobotu, neděli nebo státem uznaný svátek, je dnem, ve kterém je poplatník povinen svoji povinnost splnit, nejblíže následující pracovní den.

 

 

8. Na které instituci životní situaci řešit

Městský úřad Holešov, Odbor finanční

 

 

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

místní poplatky: Hana Kupková, dveře č. 212
tel.: 573 521 506
e-mail: hana.kupkova@holesov.cz

 

 

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Viz bod 11. - tiskopis ohlášení užívání veřejného prostranství.

 

 

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

ohlášení k místnímu poplatku za užívání veřejného prostranství [DOC, 14 kB]

 

 

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Sazba poplatku

  • Sazba poplatku činí za každý i započatý m² a každý i započatý den:
    1. za umístění dočasných staveb sloužících pro poskytování služeb 10 Kč,
    2. za umístění zařízení sloužících pro poskytování služeb 10 Kč,
    3. za umístění dočasných staveb sloužících pro poskytování prodeje 10 Kč,
    4. za umístění zařízení sloužících pro poskytování prodeje 15 Kč,
    5. za umístění reklamních zařízení 8 Kč,
    6. za provádění výkopových prací 10 Kč,
    7. za umístění stavebních zařízení 10 Kč,
    8. za umístění skládek 10 Kč,
    9. za užívání veřejného prostranství pro kulturní akce 8 Kč,
    10. za užívání veřejného prostranství pro sportovní akce 8 Kč,
    11. za užívání veřejného prostranství pro reklamní akce 8 Kč,
    12. za užívání veřejného prostranství pro potřeby tvorby filmových a televizních děl 10 Kč.
  • Město stanovuje poplatek paušální částkou:
    1. za umístění dočasných staveb sloužících pro poskytování služeb 600 Kč za m2/rok,
    2. za umístění zařízení sloužících pro poskytování služeb 75 Kč za m2/měsíc,
    3. za umístění zařízení sloužících pro poskytování služeb 380 Kč za m2/rok,
    4. za umístění dočasných staveb sloužících pro poskytování prodeje 600 Kč za m2/rok,
    5. za umístění zařízení sloužících pro poskytování prodeje 75 Kč za m2/měsíc,
    6. za umístění zařízení sloužících pro poskytování prodeje 380 Kč za m2/rok,
    7. za umístění reklamních zařízení 1500 Kč za m2/rok,
    8. za umístění zařízení cirkusů 3800 Kč za týden,
    9. za umístění zařízení lunaparků a jiných obdobných atrakcí 3800 Kč za týden,
    10. za vyhrazení trvalého parkovacího místa 500 Kč za měsíc,
    11. za vyhrazení trvalého parkovacího místa 5000 Kč za rok.
    12. Volbu placení poplatku paušální částkou včetně výběru varianty paušální částky sdělí poplatník správci poplatku v rámci ohlášení dle čl. 4 odst. 2.

 

 

 

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Viz bod 6.

 

 

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Nejsou stanoveni

 

 

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

žádost o vydání povolení zvláštního užívání pozemní komunikace podle § 25 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, - žádost o vydání souhlasu s překopem

 

 

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Možnost elektronického podání na adresu elektronické podatelny. Podání musí být podepsáno zaručeným elektronickým podpisem a současně musí být uveden poskytovatel certifikačních služeb, který podavateli certifikát vydal a vede jeho evidenci, nebo musí být certifikát připojen k podání.

 

 

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

§ 4 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, obecně závazná vyhláška města Holešova č. 3/2010 o místním poplatku za užívání veřejného prostranství, zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, zákon 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů

 

 

18. Jaké jsou související předpisy

zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů,

 

 

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

základním opravným prostředkem je odvolání. Odvolání se připouští jen proti rozhodnutí, jež dosud není v právní moci. O odvolání rozhoduje orgán, který je  bezprostředně vyšší než ten, jež rozhodnutí vydal. Pouze ve výjimečných případech je přípustné, že o odvolání rozhodne orgán, které napadené rozhodnutí vydal. Odvolání se podává písemně či ústně do protokolu u správce poplatku, které napadené rozhodnutí vydal. Lhůta pro odvolání činí 30 dní. Pro odvolání zákon předepisuje povinné náležitosti: - přesné označení správce daně, přesné označení odvolatele, číslo jednací, případně číslo platebního výměru, uvedení rozporu s právními předpisy či skutkovým stavem, návrh důkazních prostředků k tvrzením v odvolání uvedeným, navrhované změny či zrušení rozhodnutí. Zákon připouští i možnost vzít odvolání zpět. Je nutné dodržet stejnou formu jako u odvolání.

 

 

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Nebude-li poplatek zaplacen včas nebo ve správné výši může obec udělit sankci – zvýšit částku na trojnásobek. Tomu, kdo nesplní ohlašovací povinnost, může správce poplatku uložit pokutu nepeněžité povahy a to až do výše 2 000 000 Kč.

 

 

21. Nejčastější dotazy

-

 

 

22. Další informace

-

 

 

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

-

 

 

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

-

 

 

25. Za správnost popisu odpovídá útvar

Městský úřad Holešov, Odbor finanční

 

 

26. Kontaktní osoba

Hana Kupková

 

 

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

1. 1. 2024

 

 

28. Popis byl naposledy aktualizován

19. 3. 2025

 

 

29. Datum konce platnosti popisu

Bez omezení